Kvalitní texty? Jedině ty značkové

Že skvělé texty něco stojí, už nejspíš tušíte. Jak je ale poznat? Čím se vyznačují? Proč se nespokojit jen s korekturou ani s kopíkem, který „umí“, ale všechny jeho kreace zní jako vaše konkurence? Otázky, samé otázky. Nebojte – níže přinášíme odpovědi v přehledu textů, ze kterého zároveň zjistíte, proč značkové texty rulez.

Tak… za web jste dali raketu, naprogramované všechno je, grafiku máte profi, logo se skví v menu v křivkách, obrázky readytři-dé. Wow! Spuštění na klienty za rohem. Jenom teda – kdo napíše ty texty? Ty teď tam jsou jaksi nou-gou. Rozdáváme body všem, kdo podnikají a ví, že texty by jim možná měl napsat někdo, kdo trochu tuší

Obyčejné texty, které nadatlí i maturant

Jenže! Kdo tuší co? Kam přijde čárka před „a“, kdy použít (a jak) přechodník nebo ten, co umí stylistiku jako pančelka? Jasně: prodávám gumové kachničky, texty mi ale moc nejdou, tak je pošlu známému s 1* ze slohů a on to vybrousí. Korektura & hotovo.

I to jde, proč ne. Možná si i připlatíte, resp. zaplatíte třeba studentovi VŠ, který tuší, že existuje copywriting. I tak to spíš vyšvihne asap. Bude to ale přesvědčivé? Bude to znít? Něco tomu bude asi chybět. Pravděpodobně to totiž neosloví vaše zákazníky.

Když dáte za webdesign, grafiku, řešení, markeťáka atd. sta/tisíce, byla by škoda nechat svou výkladní skříň znít fádně. Takže na textech určitě neškudlete.

Firemní texty, co prostě jsou (a snad prodávají)

Pokud chcete mít web i pak komunikaci (e-mailing, soušl, plakáty, letáky, SMS, …), na úrovni, dejte je aspoň průměrnému profíkovi. Někomu, kdo se nespokojí s tím, že mu pošlete své texty a on vám je učísne do něčeho úderného, aniž by vás a vaši firmu dobře znal, resp. přinejmenším by měl chtít vědět něco víc o vašich zákaznících.

Web máte především prodejní? To dává smysl. Však je to většinou byznys. Texty mají ale různé účely. Někdy je jejich úkolem prodat, jindy navést, někdy jen informovat, občas třeba uhasit fakap. Skvělý copywriter vyšvihne všechny takové texty (ideálně i s ohledem na klienta a jeho potřeby). Jen pro představu, co by měl mít v malíku:

  • Reklamní texty (aneb to „původní“ copy) – hlavní je, aby nakoupili!
  • Uživatelské texty (UX writing) – aby se v appce či při nákupu neztratili
  • Servisní texty – musí jasně pochytit, co je čeká, že na ně myslíte
  • PR texty – žádný nátlak, nastínit problém a zmínit řešení (značku)
  • Texty na blog – nemusíte jen prodávat, můžete i vysvětlovat, …
  • SEO texty – aby váš web našli zákazníci i na těch internetech
  • Social texty – posty na sítě se musí variovat, zaujmout, žádné slohovky
  • Krizové texty – občas se vyvrbí problém, takže pěkně karty na stůl…

Navíc i průměrní copywriteři ovládají fígle formulek jako je AIDA (prodejní šablona), FAB (features nabídky přetaví do advantages a benefits pro zákazníka) atd. atd. Jenže i když umí „přepínat“ mezi typy textů, argumentovat, napsat to, že se to čte samo, ani tak to nemusí „být ono“. Pokud je značka free, mají za ni snad psát formálně a stroze?

Možná jste čekali nějaké to „ale“. A je tu! Všechny dosud zmíněné texty by totiž ideálně měly mít jednotnou fazónu, značkový tón. Měly by z nich sálat emoce a hodnoty značky. Reprezentovat firmu a její poslání. A měly by jít i naproti klientům. Proč vlastně? A jak toho docílit? Stačí vyžadovat značkové texty.

Značkové texty – ty, díky kterým si vás klienti zamilují!

Firemní texty výše můžou být už docela dost dobré samy o sobě. Pravděpodobně ale budou napsané s důrazem na potřeby firmy jako značky (ad hoc prodeje, rychlé řešení problému apod.). Co tím myslíme? Firma jako značka má nějakou osobnost a měla by působit jednotně, všude stejně vystupovat a mluvit, psát, jednat. Posuďte sami:

Jak tedy poznat značkové texty a proč je vyžadovat? Je to jednoduché. Značkové texty nejenže prodávají nabídku značky, ale i značku jako takovou. A myslí při tom i na klienty, řeší jejich potřeby, touhy & strachy. To vše mají v sobě a ctí i tyto věci:

  1. Tonalita – poznáte jazyk dané značky, protože se text drží jasných pravidel
    (např. jistá oblíbená banka vždy mluví i píše vesele, partnersky a přirozeně)
  2. Autenticita – zmíněný jazyk značce sedí (např. značka je free a texty taky)
  3. Konzistence – značka používá autentickou tonalitu v každé své komunikaci

To znamená, že osobnost a hodnoty značky se propisují do jejích činů a komunikace, a to na všech frontách. Pokud texty explicitně či i jen mezi řádky vytvářejí v hlavách čtenářů představu o značce, se kterou se chtějí identifikovat a která jim rozumí, vytvoří si k ní vztah. A budou se k ní vracet. Což je v dnešní době alfa omega.

Aby copywriter vyšvihnul pro web a veškerou komunikaci firmy značkové texty, potřebuje perfektně poznatjejí nabídku a argumenty, poslání, osobnost a hodnoty, komunikační pilíře, persony jejích zákazníků, její konkurenci a USP, tonalitu atd. atd.

Tak co, troufáte si na takové texty sami? Máte sepsaná pravidla tonality? Víte, za čím si vaše značka stojí a jak by kde měla mluvit, aby jí to lidé věřili? A aby si ji oblíbili?

Že byste chtěli i vy dopřát své firmě takové texty?

Pokud chcete texty od nás, tedy jedině značkové texty, tak nám napište přes kontaktní formulář či e-mail na chci@brandcopy.cz. A pokud byste ještě neměli jasno, na čem postavit značku nebo jak má chovat a mluvit, za čím si stát, i s tím vám pomůžeme!

Přehled textů aneb Proč jedině ty značkové?