Jak (ne)přijít o zákazníka během dvou vteřin

Říká se, že z teorie chleba neupečeš, proto tu máme ukázku z praxe. Aneb jak se vlastně na úplné banalitě dá otestovat, proč věnovat se komunikaci a textu má smysl.

Pro práci na cestách používám notebook. A ano, je to Mac. Ne, že bych si snad myslel, že Apple je nejlepší značka (naopak, teď se mi v poslední době honí hlavou, že přeskočím na Windows), ale některý fičurky mají vychytaný.

Jenže mi odešla nabíječka.

Prostě přestala nabíjet, nejspíš špatnej kontakt. Dobrý, říkám si, tak pořídím novou (shánět opraváře se mi jednoduše nechtělo).

Přišla samozřejmě ochutnávka vlastní medicíny ve stylu „originálky máš u Applu drahý“, která mi moc nezachutnala. Tak jsem vyrazil cestou nějaké levnější alternativy.

A tady se dostáváme ke kořenu problému.

Narazíte totiž na obchody a jejich popisy produktů, grafiku, (ne)přehlednost, (ne)systematičnost a uživatelskou (ne)přívětivost.

Do hledáčku mi takhle vešel jeden nejmenovaný e-shop, který vypadal vcelku věrohodně, reference dobrý, cena přijatelná.

Super! Rozkliknu a čtu.

Popis v úvodu sedí, obrázek v úvodu taky. Jenže když mrknete na obrázek níže, je to už něco malinko jiného (adaptér má jinou koncovku).

Aha?? Tak asi chyba v matrixu při nahrávání obrázku? Možná, ale už mi nad hlavou svítí takovej otazníček. Jakou koncovku dostanu, když si to objednám? Sázka do loterie 50:50, v tom jsem nikdy neměl moc štěstí.

Dobrý, tak čtu dál.

A hned za okamžik se z otazníku stává vykřičník. Na konci totiž máte, že nabíječka je určena pro společnost Dell.

Mhmmm, jasně.

Právě v takovou chvíli nastanou dva scénáře:

  • Aktivnější klienti do obchodu napíšou, jestli to je jen nějaká chyba a adaptér jim bude sedět (i na ten Dell ideálně)
  • V 95 % dalších případů si klienti budou hledat jiný obchod, kde to všechno bude dohromady sedět a stačí produkt jenom objednat

A přesně to druhé jsem udělal já.

Nejde ani tak o to, že bych nevěděl, že ten adaptér fakt bude pro Apple a ta značka je překlep, ale o princip jako takový.

Jelikož si nejsem u obrázku jistý tou koncovkou, tady tímhle kliente-seš-nám-tak-trošku-jedno přístupem mě to odradilo a nechtěl jsem vůbec nic dalšího řešit.

Otevřít e-mail, ptát se + čekat na odpověď po víkendu? Jako klient chci prostě nabíječku, vejít se do budgetu, zn. ideálně hned, včera bylo pozdě.

Možná vám to teď zní přehnaně, ale vemte si, že takhle to v hlavách klientů reálně je. 

A co tím tedy chci suma sumárům říct?

Dbejte na svých stránkách na sladění wordingu, obrázků a faktické správnosti. Základem je vybudování věrohodnosti a ne nejasných otázek. Potvrzuje to i expert na UX Ondra Ilinčev ve svém videjku o optimalizaci pro konverze.

Zdá se to jednoduché a možná si řeknete: to je přece jasný. No, minimálně v takové banální situaci jako koupě nabíječky se to moc nepotkalo.

A podobných případů bude řada.

Takže ty nejvíc jasný věci je potřeba checknout dvakrát, klidně třikrát. Ideálně je přenechat profíkovi, který vám ušetří čas, nervy a peníze. Ideálně půjde o copywritera a UX odborníka. 

Jinak si pravděpodobně vytvoříte díry ve své vlastní peněžence.

Zákazníci totiž nemají čas ani chuť řešit cokoli navíc. A vlastně je moc nezajímá, že to myslíte od srdíčka a že:

  • Jste flexibilní
  • Máte dlouholetou tradici
  • Razíte komplexní přístup
  • Poskytujete individuální služby na míru

Prostě potřebují vyřešit svůj problém, k čemuž poslouží jasné, stručné a správné informace.

To bezpochyby doporučuje vytisknout a dát nad monitor 10/10 marketingových odborníků. Protože podle toho pak budete přistupovat k textům, vizuálům, grafice, komunikaci…you name it.

A hlavně necháte všechno vyladit do posledního detailu, abyste nepřicházeli o klienty během pár vteřin.